woensdag 15 december 2010

Waarom zakelijk bloggen?

Zakelijk bloggen geeft professionals en bedrijven de mogelijkheid zich beter te profileren op het Internet en in sociale netwerken en zodoende - zo blijkt uit onderzoek - meer leads en klanten te genereren. Voor een bedrijf leveren bloggende medewerkers de broodnodige content voor hun website die daardoor eerder in zoekmachines boven komen dan die van niet bloggende collega's.


Onlangs had ik een gesprek met een vriend - een organisatieadviseur - over Internet, Social Media en zakelijk bloggen en wat je daar als professional mee kunt. Hij zit weliswaar op Facebook, LinkedIn en - dankzij zijn dochter van 9 - zelfs op Hyves, maar, vertelt hij: "Ik heb al moeite genoeg om mijn Email Inbox te verwerken, moet ik dan ook nog al die andere dingen erbij gaan doen"? Veel professionals laten op die manier kansen liggen om zichzelf en hun bedrijf op het Internet te profileren.

Zakelijk Bloggen als startpunt

Met een zakelijk blog kun je eenvoudig uiting geven aan specifieke kennis m.b.t. specifieke onderwerpen, een bepaalde visie voor het voetlicht brengen of inspelen op de actualiteit. Wanneer het blog eenmaal is opgezet is het maken van een artikel niet veel moeilijker dan een willekeurig tekstdocument maken.

Iedere Blogpost is een webpagina

Iedere Blogpost wordt door zoekmachines gezien als een pagina van een website. Omdat een blog vooral  inhoudsgericht is, is het een perfecte aanvulling op een meer algemene zakelijke bedrijfswebsite die noodzakelijkerwijs kernachtig en beeldend moet samenvatten wat een bedrijf of organisatie doet. Omdat Blogartikelen meestal over vrij specifieke onderwerpen gaan, wordt hun inhoud gemakkelijk door zoekmachines herkend en geïndexeerd en zal het eerder bezoekers trekken die naar specifieke informatie of kennis op zoek zijn. Een bedrijf dat haar werknemers aanspoort om binnen het domein van haar website een blog bij te houden zal dus eerder in de zoekmachines als expert op bepaalde gebieden naar boven komen drijven dan haar niet bloggende collega's.

Informatie en communicatie

Om niet alleen afhankelijk te zijn van lezers die de artikelen toevallig via Google vinden is het raadzaam een Blog te koppelen aan je professionele netwerk bijvoorbeeld via kanalen als LinkedIn, Facebook en Twitter. Identificeer waar mensen uit je netwerk zich bevinden en bedenk een strategie hoe je ze op de hoogte kunt houden van je artikelen en ze kunt betrekken en samenbrengen in reacties en discussies naar aanleiding van je artikelen. Naast de informatieve component krijgt het blog daarmee ook waarde door inhoud te geven aan ontmoeting en gedachtenwisseling over onderwerpen tussen professionals (en mogelijke leads).

Blogtip:  Quick & Dirty

Een blogpost is geen artikel dat naar de drukker gaat als het "af" is. Voordeel is dat een blogpost gemakkelijk veranderd kan worden. Je kunt het gaandeweg nuanceren, zaken weghalen of aanvullen, fouten corrigeren en afbeeldingen of video's toevoegen. Mijn eerste tip is dan ook: publiceer snel een eerste "quick & dirty" versie. Het duurt sowieso een tijdje voordat zoekmachines het artikel hebben geïndexeerd. Blijf er vervolgens aan schaven als zaken niet bevallen of als zich nieuwe inzichten aandienen.

Zoekt u hulp met het opzetten van een zakelijk blog of het schrijven/redigeren van artikelen, dan kunt u vrijblijvend contact met mij opnemen. Zie hier artikelen & foto's die ik als freelance journalist gepubliceerd heb.

Gerelateerde artikelen
Blogger mobiele versie

0 reacties:

Een reactie posten