zondag 12 december 2010

Is geheel online werken met Chrome OS al haalbaar?

Sommige koppelingen in dit artikel kunnen alleen in Chrome browser worden geopend

Op zoek naar een Chrome OS alternatief voor Adobe Photoshop

Over pakweg een half jaar zullen de eerste netnotebooks met Chrome OS verschijnen. Toevallig is mijn huidige laptop na zo'n 4 jaar trouwe dienst zo langzamerhand aan vervanging toe. 90% van wat ik nu op mijn computer doe speelt zich al in de browser af dus de vraag of ik helemaal "in the cloud" kan gaan met Chrome OS is zeer actueel voor mij Ik ga dus op zoek naar alternatieven voor de lokale programma's die ik momenteel nog gebruik. Ik begin met Adobe Photoshop. Veelgebruikt en één van de zwaardere programma´s die lokaal op mijn computer draait verwacht ik dat dit een groot struikelblok wordt...

Voor simpele bewerkingen als croppen, formaat aanpassen etc. gebruikte ik al Picnik Photo Editor, maar de gratis editie leent zich niet voor wat complexere bewerkingen zoals het werken met lagen om bijvoorbeeld webafbeeldingen met een transparante achtergrond te kunnen opslaan in PNG formaat. Photoshop Online biedt deze functionaliteiten ook niet.

Pixlr Editor

Na wat zoeken in de beoordelingen en opmerkingen van andere gebruikers vind ik Pixlr editor, een gehoste app (feitelijk dus een link naar een website) die qua uitgebreidheid, functionaliteit en gebruikersinterface verdacht veel lijkt op Photoshop. Je kunt met lagen werken en zelfs Photoshop PSD files openen. (Zie resultaat links). Voor alle bewerkingen die ik normaal gesproken toepas in Photoshop blijkt Pixlr Editor tot nu toe een prima alternatief. Zie uitgebreide videotraining

Waar sla je bestanden op?

Hoewel mogelijk, schijnt het behoorlijk ingewikkeld te zijn om bestanden lokaal op te slaan in Chrome OS. En het is natuurlijk eigenlijk de bedoeling om geheel online te werken en dat streef ik in dit experiment dan ook na. Ik kan de in Pixlr gemaakte foto's wel bewaren in een bibliotheek (op het web dus) maar hoe krijg ik ze vervolgens ergens anders - bijvoorbeeld in Blogger/Twitter - zonder eerst lokaal op te slaan en dan te uploaden? Dit is wat mij betreft zeker nog een aandachtspunt voor Chrome OS, maar hier zullen ongetwijfeld oplossingen voor komen.

Conclusie

Chrome OS is niets meer dan Chrome zonder een onderliggend besturingssysteem zodat alle resources van je computer ten dienste komen van de browser. Hoe meer applicaties op het web gaan draaien hoe meer zware besturingssystemen als Windows en Mac hun relevantie zullen gaan verliezen. Waarom zoveel van de beschikbare rekenkracht van je computer opofferen voor iets wat je nauwelijks nog gebruikt? De nieuwe laptop computer die ik komend jaar ga kopen zal geen Chrome OS computer zijn. Daarvoor gebruik ik nog teveel applicaties waar NOG geen volwaardige web app voor bestaat en ik heb geen zin om tegen allerlei beperkingen op te lopen. Maar ik zal Chrome blijven gebruiken en wanneer het mogelijk is om een applicatie op het web te draaien zal ik dat eerder gaan gebruiken dan weer een nieuw programma op mijn computer te installeren. Waarschijnlijk wordt dit dus mijn laatste Windows computer.

0 reacties:

Een reactie posten