donderdag 2 december 2010

Hoe krijg ik mijn bedrijf goed in Google Maps?

Veel bedrijven hebben wel een vermelding in Google Maps, maar komen er achter dat de gegevens niet helemaal kloppen of onvolledig zijn. Ze gaan dan proberen de bestaande vermelding te veranderen in Google Maps maar merken dat dat niet werkt. Op diverse helpfora van Google klagen eigenaren dat ze er niet uitkomen.
Update 11 augustus 2012: Als gevolg van wijzigingen die Google heeft doorgevoerd in haar pagina's voor bedrijven, is de informatie in dit bericht niet meer up-to-date. Voor meer informatie zie:
http://blog.adsmg.net/2012/08/beheer-voortaan-je-google.html

Uw bedrijf toevoegen

U kunt uw bestaande vermelding goed in Google Maps krijgen door een nieuwe vermelding toe te voegen in Google Places. Dit is voor veel eigenaren onlogisch omdat ze al vermeld staan en zaait veel verwarring. Maar er zit wel een groot voordeel aan het toevoegen van uw bedrijf want u wordt meteen eigenaar van de bedrijfspagina en kunt veel informatie over uw bedrijf, producten en diensten toevoegen. Ook kunt u foto’s, video’s en korte berichtjes plaatsen - bijvoorbeeld “vanavond live optreden!” - en u kunt aanbiedingen maken in de vorm van kortingscoupons.

Een nieuw bedrijf meldt u aan met dezelfde gegevens als het bedrijf dat al vermeld is - dus inclusief de fouten en onvolledigheden. Op deze manier kunt u het straks snel zelf aanpassen en zit u - als het goed is - niet met dubbele vermeldingen. Deze methode werkt niet als u het telefoonnummer in de bestaande vermelding wilt wijzigen. Dan bent u aangewezen op een andere methode waarbij u wel meteen de juiste gegevens invult en vervolgens bij de oude vermelding in Google Maps een probleem meldt en daarbij middels een link naar uw nieuwe vermelding verwijst.

Allereerst heeft u een Google account nodig. Dit kunt u aanmaken op google.nl met uw bestaande email adres of u kunt een gmail account aanmaken, dus inclusief een nieuw emailadres op gmail.com.


Met dit nieuwe Google account logt u in op Google Places waar u een nieuw bedrijf toevoegt. Vul alle gegevens in afhankelijk van welke van bovenbeschreven methodes u kiest. Deze verzendt u waarna u een pincode nodig heeft om te verifiƫren dat u ook daadwerkelijk de eigenaar bent. U kunt deze pincode per post of telefoon krijgen. Per telefoon gaat direct, u ontvangt vrijwel meteen nadat u hebt verzonden een automatisch telefoontje waarin de 5 cijferige pincode wordt meegedeeld door een machine. Per post kan tot wel drie weken duren volgens Google.

Nadat u de pincode heeft ingevuld moeten de gegevens nog worden verwerkt maar mijn ervaring is dat dat meestal binnen een uur geregeld is. Nu kunt u uw gegevens gaan bewerken in het Dashboard van Google Places. Wanneer u uw bedrijfsnaam of adres wilt veranderen dan dient dit opnieuw met een pincode geverifieerd te worden.

Uw bedrijf hoog in de zoekresultaten

Naar mijn ervaring resulteert het goed invoeren van de bedrijfsinformatie, het goed kiezen van categorieƫn en het toevoegen van foto's etc in ieder geval binnen enkele weken in een hoge positie in de zoekresultaten. Turkse Bakker Max uit Nijmegen kwam voorheen niet voor in de zoekresultaten met de zoekterm Turkse Bakker en nu staat hij prominent op nummer 1. En met de zoekterm "Lunchroom" staat hij nu op een alleszins mooie 6e plaats in aanmerking genomen dat het om het centrum van Nijmegen gaat.



Conclusie

Google is van meet af aan ambitieus van start gegaan met Maps en sinds kort Places. Bedrijven zien daar ook steeds meer het belang van in en willen uiteraard goed op de kaart gevonden kunnen worden. Bedrijfsvermeldingen moeten nauwkeurig zijn en misbruik door derden moet uiteraard worden vermeden. Toch is er voor bedrijven nog geen sluitende en gemakkelijke methode om zich als eigenaar van hun bedrijf te melden en hun vermelding te claimen.

0 reacties:

Een reactie posten