dinsdag 7 december 2010

ChromeOS v0 ziet daglicht

Vandaag belangrijk nieuws van Google. Chrome OS, waar al zo lang op geacht wordt heeft vandaag dan eindelijk het daglicht gezien - althans een ruwe eerste onaffe versie. Het idee is - wat ik er van begrijp uit de eerste artikelen en tweets van Amerikaanse tech magazines - dat het gaat om een netbook waarin computer OS en browser volledig met elkaar geïntegreerd zijn. Alles speelt zich met zo'n machine natuurlijk af in de cloud.




Het zal voor veel mensen nog als toekomstmuziek klinken maar ik ben er redelijk van overtuigd dat dit al in een zeer nabije toekomst heel reëel wordt. Ik werk zelf al bijna alleen nog maar in de browser. Zo nu en dan sla ik nog wel eens een bestandje of een foto tijdelijk op de harde schijf op, maar veel dieper dan mijn desktop komen bestanden niet meer. Of omdat ze - meteen als het om belangrijke zaken gaat - veilig op de Google servers worden opgeslagen of - nadat mijn Desktop weer eens helemaal is volgelopen met allerlei troep - in een woest en meeslepend gebaar naar de prullenbak worden verwezen.

Mijn vriendin wil hier echter maar niet aan. Voor haar is "the Cloud" toch wat te ver weg en ik vermoed dat zij model staat voor veel mensen. Met afgrijzen zie ik dan ook toe hoe zij al haar -vaak belangrijke - documenten - diep verstopt in een voor mij ondoorgrondelijke directorystructuur - aan de vervaarlijk krakende harde schijf van haar laptop toe vertrouwt. Er blijkbaar blindelings op vertrouwend dat het beestje het nog wel een tijdje vol zal houden.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Update 21-2-2011: inmiddels is vriendin overgegaan op Google Docs nadat ze een belangrijk document per ongeluk had overschreven. Ze vraagt zich nu af waarom ze de stap niet eerder heeft genomen nadat ik haar heb laten zien hoe je met "revisiegeschiedenis" in Docs naar oudere versies van een document kan terugkeren. Ongelooflijk trouwens dat een duur programma als MS Office dat niet kan...
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Gerelateerde berichten
Stappenplan invoering Google Apps voor Scholen

1 reacties:

Unknown zei

Eerlijk = eerlijk. Wel nog even wat ge-edit achteraf, maar dat doe ik altijd.

Een reactie posten