maandag 15 november 2010

Veranderingen Google zoekmachine op een rijtje

Wat is er de laatste tijd veranderd in Google's zoekmachine en wat is de invloed op AdWords campagnes?

Het afgelopen jaar hebben we veel veranderingen gezien in de zoekmachine(s) van Google. In dit artikel zet ik op een rijtje wat de veranderingen zijn en of ze consequenties hebben voor adverteerders.

Nieuwe Layout zoekresultaten

In Mei kondigde Google een nieuwe Lay-out van de zoekresultaten pagina aan:



De nieuwe lay-out heeft voorzover nu te overzien geen directe invloed op AdWords campagnes.

Google Instant

In September werd Google Instant geintroduceerd waarmee met het intypen van een zoekopdracht meteen resultaten worden vertoond.



Na de introductie deden al snel veel theorieën de ronde over de invloed van Instant Search op AdWords campagnes. Met het intypen van zoekwoorden worden alvast advertenties vertoond die samenhangen met de voorspelde zoekopdracht. Deze advertenties worden echter pas daadwerkelijk als vertoning beschouwd als de zoeker:
  • op een vertoond zoekresultaat klikt
  • een voorspelde zoekopdracht kiest door op "zoek" te klikken
  • 3 seconden stopt met het verder intypen van een zoekopdracht

Lokale resultaten

De verandering die de minste aandacht kreeg maar waarschijnlijk de meeste invloed op zowel zoeken als AdWords heeft is de vertoning van lokale resultaten wanneer Google "denkt" dat de zoekopdracht een lokaal karakter heeft.


Bovenaan de linker kolom - daar waar normaal gesproken de gesponsorde advertenties staan - wordt nu een kaart vertoond die zowat de halve kolom vult. AdWords advertenties worden daardoor naar beneden gedrukt. Op het eerste gezicht onlogisch omdat dit derving van inkomsten lijkt te betekenen. Of gaan adverteerders alleen maar meer bieden om bovenaan te komen? Duidelijk is in ieder geval dat het belangrijk is om je bedrijf goed op Google Places te zetten.

Google Boost

Google experimenteert op dit moment in een aantal Amerikaanse steden met een model waarbij bedrijven  gemakkelijk zoekadvertenties kunnen maken vanuit hun Google Places account. De nieuwe ad service heet Boost en wordt momenteel getest in San Francisco, Houston en Chicago.


Instant Voorbeelden

Vers van de pers en ook nog niet geschikt voor iedere browser is de nieuwe functie Instant Voorbeelden waarmee je snel een indruk kunt krijgen van het uiterlijk van de in de zoekresultaten weergegeven websites door op een vergrootglas naast het zoekresultaat te klikken.


Het moge duidelijk zijn dat deze functie het belang van een goed en overzichtelijk ontworpen site alleen maar groter maakt. Voordeel is dat sites die alleen maar advertenties hebben en geen inhoud, gemakkelijker uit de resultaten kunnen worden gefilterd.

0 reacties:

Een reactie posten