zondag 7 november 2010

In de wolken voor $10 en een Google account

Uw bedrijf online "in the cloud" organiseren hoeft niet ingewikkeld of duur te zijn. Door optimaal gebruik te maken van de vele gratis producten van Google kunt u:
  • zelf eenvoudig een website bouwen en deze gratis bij Google hosten onder uw domeinnaam
  • gekoppeld aan dit domein een e-mail systeem van maximaal 50 10 adressen opzetten
  • gemakkelijk een volwaardig platform voor (gedeelde) documenten, agenda's, contactpersonen, (intranet)sites en groepen creëren
  • De mogelijkheden van Google+ maximaal voor uw organisatie benutten
En dit alles voor slechts $10 per jaar, onder één Google Apps account, gebruikersnaam en wachtwoord. De services zijn extreem gebruiksvriendelijk zodat iedereen die een beetje handig is op het internet "systeembeheerder" voor een klein/middelgroot bedrijf kan worden.



Volg onderstaande stappen om al uw gegevens op het internet te organiseren.

1. Eén centraal Google Account
Maak een gratis Google gebruikersaccount aan dat u gaat gebruiken om uw site op te zetten. Dit kan een bestaand account zijn, maar als dit al gekoppeld is aan bestaande services (Docs, YouTube etc). is het wellicht beter een nieuwe aan te maken, bijvoorbeeld uwbedrijf@gmail.com.

Dit account wordt NIET het email adres waarmee u zaken gaat doen en met uw klanten gaat corresponderen dus de naam is in dit stadium niet zo belangrijk. Beschouw het als het "Master Key" account dat u gaat gebruiken om de toegang te krijgen tot de rest van uw domein. Kies uiteraard een sterk maar makkelijk te onthouden wachtwoord.

2 Maak een Blogger site
Ga naar Blogger.com en log in met uw Google account. Hier heeft u de mogelijkheid om een blog te creëren. Een blog gebruiken om uw bedrijfswebsite mee te maken heeft een aantal voordelen:
  • Het is gratis
  • Het is gemakkelijk, iedereen kan eenvoudig berichten en pagina's maken en aanpassen
  • U kunt vanuit iedere web browser bij uw data zonder ingewikkelde software te gebruiken
  • Met behulp van Templates kunt u gemakkelijk een mooie en professioneel ogende site maken
  • U kunt gemakkelijk allerlei functionaliteiten aan uw site toevoegen zoals integratie met sociale media als Facebook en Twitter,
Dit blog wordt uw bedrijfswebsite, dus geef het de naam van uw bedrijf. De URL is minder belangrijk want die gaan we later koppelen aan uw eigen bedrijfsdomein (mijnbedrijf.com) in de volgende stap.

Begin met de vooringestelde template (die gaan we later nog aanpassen). Wanneer u uw blog heeft aangemaakt komt u in het Dashboard, waar u kunt beginnen de inhoud van uw website te maken.

Nu moet u een keuze maken. Wilt u een traditionele statische informatieve bedrijfssite (met pagina's, links etc.) of wilt u het blog concept aanhouden en geregeld inhoud toevoegen aan de site. Vaak wordt het laatste aangeraden. Met een zakelijk blog kunt u zichzelf onderscheiden van uw concurrenten, maar u moet natuurlijk wel geregeld iets publiceren.

Met Blogger kunt u ook een wat traditioneler statische site maken, zonder de blog-elementen. U maakt in dat geval slechts één blogbericht dat gaat fungeren als uw homepage. Geef het bericht een passende titel en voeg informatie over uw bedrijf toe. Schakel vervolgens in de "ontwerp modus - pagina elementen - berichten" alle blog elementen uit, bijvoorbeeld datum, tijd, auteur, reacties etc. Uw homepage ziet er nu precies uit als de overige pagina's die u maakt en omdat het uw enige bericht is zal het altijd als uw homepage verschijnen.

Om statische pagina's te maken (Over ons, Contact etc.) klikt u op "Nieuw Bericht" en selecteert u "Pagina's bewerken" De pagina's krijgen dezelfde lay-out als uw homepage, zonder de blog-elementen en kunnen in een navigatiebalk bovenaan of langs de zijkant van uw site worden vertoond. U kunt zelf de volgorde van de pagina's bepalen en bepalen welke pagina's wel of niet in de navigatiebalk worden vertoond.

U kunt uiteraard foto's in uw berichten en pagina's opnemen. Deze worden van uw computer ge-upload naar Picasa - een online fotodienst die standaard onderdeel is van uw Google account.

3. Ontwerp uw site
En dan het leukste onderdeel. U hoeft geen ervaren web designer te zijn om uw site prachtig vorm te geven. Er zijn talloze gratis templates beschikbaar voor het Blogger platform waarmee u snel een professionele site maakt.

Wanneer u een template hebt gevonden dat u geschikt/mooi vindt voor uw site, kunt u het XML bestand downloaden en uploaden naar uw blog. Dit verandert alleen het uiterlijk van uw site. De inhoud blijft precies hetzelfde. In het ontwerp scherm kiest u "HTML bewerken". Hier kunt u de het gedownloade XML bestand vanaf uw computer uploaden. Templates zullen nooit de inhoud van uw site veranderen, maar kunnen het wel weergeven op een manier die ongewenst is. Daarom is het aan te raden om altijd eerst een back-up van het huidige XML bestand te maken zodat u het altijd terug kunt zetten, mocht er iets misgaan.

Wanneer u wat meer vertrouwd raakt met HTML en XML code kunt u de lay-out van uw site en uw berichten en pagina's meer en meer aanpassen aan uw specifieke wensen.

4. Registreer uw domein met Google Apps
Hier komen de - in de titel van dit stuk aangekondigde - kosten in beeld. Voor de lieve som van U$ 10,-- PER JAAR kunt u uw eigen domein via Google registreren. Domein registratie is natuurlijk sowieso belangrijk voor ieder bedrijf en het voordeel van registreren via Google is dat het uw domein automatisch integreert met Google Apps - E-mail, Agenda, Documenten en meer toepassingen van Google en andere ontwikkelaars; vergelijkbaar met de bekende Google producten voor consumenten maar dan allemaal werkend binnen uw eigen domein.

Vanuit het Blogger dashboard klikt u op "Instellingen"... "Publiceren". U publiceert nu nog op het .blogspot domein. Dit verandert u door op de link "verwijzen naar: ander domein" te klikken. Kies een beschikbare domeinnaam en voltooi uw aankoop met een creditcard. Doordat u dit direct vanuit Blogger doet wordt uw site automatisch aan uw domeinnaam gekoppeld zonder dat u allerlei zaken hoeft in te stellen.

Met domeinnaam registratie wordt er automatisch een Google Apps account voor u aangemaakt onder het door u opgegeven domein. U kunt nu uw beheerders- en max 50 - eindgebruikersaccounts gaan opzetten en kunt u gaan ontdekken en bepalen welke services en instellingen u wilt gaan gebruiken.

Conclusie
U kunt simpel aan de slag met het maken van een website op uw eigen bedrijfsdomein die u kunt beheren vanaf iedere computer met een internetverbinding en een Google Apps account. Met dit account kunt u vervolgens gaandeweg andere services van Google in uw bedrijf integreren zoals Gmail, Documenten, Agenda's AdWords en Analytics. Voor $ 10,-- per jaar en een beetje DHZ tijdsinvestering is dit voor kleine bedrijven een oplossing die het proberen zeker waard is. Wilt u meer weten, schroom niet contact op te nemen en u bent van harte uitgenodigd om uw ervaringen in de commentaren onder dit bericht te delen.

Gerelateerde artikelen

1 reacties:

Unknown zei

Ook ADSMG is op deze wijze georganiseerd. Deze site is gemaakt met Blogger en wordt gehost onder een eigen domeinaam middels een gratis Google Apps account.

Een reactie posten