woensdag 18 mei 2011

Vodafone reageert met WhatsApp billboard op chatheffing KPN

Onlangs kondigde KPN aan internetverkeer op haar mobiele netwerk te gaan filteren op VoIP- en chatdiensten om zodoende inkomstenderving van haar traditionele telefoon- en sms diensten tegen te gaan (Lees meer). Haar concurrenten - Vodafone en T-Mobile - reageerden terughoudend en lijken de kat uit de boom te kijken. Toch kon het marketingteam van Vodafone dit schot voor open doel niet helemaal aan zich voorbij laten gaan blijkens deze Billboard.


Schot voor open doel
De Billboard toont een Android toestel met op de homescreen een groot Pictogram van WhatsApp en de tekst: "Makkelijk berichten versturen via WhatsApp". Deze chatdienst is in Nederland in zeer korte tijd massaal opgepikt door smartphone bezitters en wordt gebruikt om berichten tussen gebruikers heen en weer te sturen. Dit soort diensten zijn bepaald niet nieuw maar tot nu toe bleef het gebruik beperkt tot een groep early adopters die nieuwe diensten altijd als eerste uitprobeert.

Meer voor minder
Het succes van WhatsApp is gemakkelijk te verklaren. De dienst biedt veel meer mogelijkheden dan de traditionele sms. Zo kun je kunt bestanden zoals foto's, geluidopnames, lokatiegegevens etc. versturen en deze in de app zelf bekijken/beluisteren, Je account is gekoppeld aan je mobiele nummer en de app importeert moeiteloos je contactpersonen vanuit je adressenbestand, mits je deze met de internationale notatie (+316....) hebt opgeslagen. De dienst draait ongemerkt automatisch op de achtergrond. Berichten worden met "push-technologie" verstuurd zodat de app niet continue contact met de server hoeft te maken en berichten meteen doorkomen zodra ze verstuurd zijn.

SMS kost € 3.500,-- per MB
Maar bovenal: de berichten zijn gratis. Na een proefperiode betaal je slechts een jaarlijkse bijdrage van enkele dollars voor het onbeperkt gebruik van de dienst. Dit terwijl een sms buiten je bundel bij KPN maar liefst € 0,35 kost, ruim 350.000 (driehonderdvijftigduizend) keer zo duur dan de kosten voor gewone mobiele bandbreedte van een tekstbericht. Zie artikel "The true price of SMS messages". Het komt er dus op neer dat voor bandbreedte die voor sms tekstjes wordt gebruikt maar liefst € 3.500,--/MB moet worden betaald.

WhatsApp bereikt "kritische massa"
Hoe goed en goedkoop een dienst ook is, het succes van iedere communicatie-dienst hangt af van een kritische massa - een aantal dat nodig is om een kettingreactie teweeg te brengen. Toen ik begin dit jaar WhatsApp tegenkwam en uitprobeerde waren er slechts enkele contactpersonen die het ook gebruikten. Aangezien dit allemaal mensen waren waarmee ik al op andere manieren gratis communiceerde, leverde WhatsApp op dat moment weinig meerwaarde en liet ik het maar even voor wat het was. Toen ik enkele maanden later nog eens keek, bleek ineens dat een groot deel van mijn contactpersonen in de lijst voorkwam, ook de mensen die daarvoor nooit van chat gebruik maakten.

Verouderde goudmijn
Door het succes van diensten als WhatsApp ben ik goddank niet langer gedwongen om mijn schaarse beltegoed te verspillen met het versturen van berichtjes van minder dan 0,1 kB die mij stuk voor stuk een belminuut of - buiten de bundel -  € 0,35 per stuk kosten. KPN heeft aangekondigd het er niet bij te laten zitten en alles te gaan doen wat geoorloofd en wellicht niet geoorloofd is om haar verouderde goudmijn tegen de krachten van de vrije markt te beschermen. Hoe haar concurrenten hier op zullen reageren is nog niet geheel duidelijk maar Vodafone's WhatsApp billboard doet vermoeden dat zij KPN's voorbeeld in ieder geval niet gaan volgen als het gaat om chatdiensten.

0 reacties:

Een reactie posten