maandag 25 oktober 2010

Lokale zoekresultaten ten koste van AdWords?


Zoekmachine optimalisatie (SEO) experts waarschuwen dat bedrijven hun aanwezigheid op Google Maps dienen te verbeteren nadat de internet gigant een nieuwe functie introduceerde die meer nadruk legt op locatie-gebaseerde resultaten. Ook worden bijvoorbeeld online retailers gewaarschuwd om hun lokatie goed te vermelden, zelfs als ze niet eens over een fysieke winkel beschikken. Inmiddels experimenteert Google al in een aantal steden met gesponsorde plaatsingen in het nieuwe Google Boost.




De nieuwe functie wordt met een kleine kaart in de Google pagina met zoekresultaten vertoond. Wanneer een gebruiker zoekt naar een bepaalde bestemming of categorie, zal Google bepalen of het zoeken locatiegebonden is en worden resultaten op een kaart getoond. Experts claimen nu dat het prominent vertonen van lokale resultaten op een Google Map wel eens ten koste zou kunnen gaan van de effectiviteit van de gesponsorde AdWords advertenties.


Bedrijven kunnen hun bedrijven gratis op Google Places vermelden en het is in die zin ironisch dat deze gratis plaatsingen wellicht ten koste gaan van de betaalde AdWords advertenties. Maar Google experimenteert inmiddels ook al in een aantalsteden met gesponsorde plaatsingen: Google Boost. Hiermee kunnen bedrijven advertenties maken direct vanuit hun bedrijfsvermelding op Google Maps (Places). Het belang van lokale zoekresultaten wordt geillustreerd met de claim dat 97% van de mensen eerst online onderzoek doen naar producten maar die vervolgens daadwerkelijk kopen in de buurt waar ze wonen.

0 reacties:

Een reactie posten